torsdag 30 september 2010

Utflyktstips: Hallwyllska Palatset


Ikväll slog Hallwyllska Palatset upp portarna för en nyinvigning av muséet. Kan verkligen rekommenderas till alla som inte varit där! En riktig pärla mitt i stan!

onsdag 29 september 2010

När gav du bort blommor senast?


Idag väntade en trevlig överraskning när jag kom hem från jobbet - en bukett blommor och en flaska champagne! Gissa om jag blev på gott humör!!

Slår mig att jag själv borde bli mycket bättre på att skicka blommogram till andra. Med handen på hjärtat var det ganska länge sedan jag gjorde det. Och med tanke på min egen reaktion finns det få saker som känns trevligare än att mötas av en sådan trevlig överraskning vid dörren!

Hur var det nu med joniserat silver?


Lästa just Livsmedelsverkets senaste varningar om joniserat silver. Vet att många av mina bloggvänner är väldigt förtjusta i joniserat silver (jag har ju till och med fått en flaska av "Babsan" när jag signerade böcker i Växjö. Jo jag tyckte det hjälpte...).

Själv är jag inte så uppdaterad på jonsiserat silver och därför tänkte jag kasta ut frågan till er om det dykt upp något nytt som jag - och alla andra - bör känna till?

tisdag 28 september 2010

My name is Moore, Roger Moore


Lyssnade just på Sir Roger som höll en föreläsning i sin egenskap av UNICEF-ambassadör. Tänk att få se en gammal filmhjälte så där på riktigt. Känns härligt på något vis! Ska genast gå hem och borsta av mina gamla Bondfilmer!

måndag 27 september 2010

Efterlysning: stackars kvinna får böta 5000 kr


En kollega berättade just om att hon läst en notis i DN om att en stackars kvinna fått böta ca 5000 kronor efter att hon glömt lämna tillbaka någon av mina GI-böcker till biblioteket (undrar hur många månader hon missat...?). De pengarna hade räckt till att köpa hela bokserien flera gånger om...

Ringde just DN för att se om jag kan spåra syndaren - och kompensera med att skicka mitt senaste alster till henne. Tyvärr fick jag inget napp, så om du vet något om denna snöpliga historia så hör av dig till mig!

söndag 26 september 2010

På väg hem från Bokmässan


X2000 hem från Göteborg och Bokmässan. Kommer återigen att tänka på vilken märklig och fantastisk tillställning Bokmässan är: 100 000 besökare, hundratals utställare och tusentals tillresta författare och förlagsmänniskor. Alla ihopträngda på dessa syrefattiga kvadratmeter, ivriga att överrösta varandra i det överonbedövande sorlet som skapas av så många människor.

I år var mitt program relativt lugnt. Lagade mat i Kockteatern några gånger i fredags, signerade böcker i ICA Bokförlags monter och hade några intervjuer för min och Ulrika Davidssons bok GI Gourmet. Passade också på att träffa vännerna på författarsajten Kapitel 1 och prata med några förläggare om mitt slumrande romanmanus som äntligen väckts till liv (mer om det senare). Mindre lugnt var kvällsprogrammet. Middagar, drinkar på Park och olika förlagsfester avlöste varandra. Inte undra på att jag känner mig lite matt just nu.

På tal om böcker har jag två fullastade kassar med mig från mässan. Några barnböcker till mina gudbarn och en del romaner. Mest ser jag fram emot att läsa Markus Zusaks nya bok, Jokern. Hans tidigare (Boktjuven) är en riktig favorit, och den unge Australiensaren är definitivt en författare som vi kommer att höra mycket av framöver.

I nästa vecka är det också slutlämning av min och Ulrikas nästa bok, 6 kg på 6 veckor, som kommer ut i början av januari. Samtidigt blir det premiär för mitt nya företag GI-boxen, som jag skrivit om här tidigare.

Kanske bästa jag slumrar lite på tåget nu (vi är en timme försenade redan). Nästa vecka lär bli intensiv!

onsdag 22 september 2010

Dags för bokmässa!


En av åretshöjdpunkter närmar sig - Bokmässan i Göteborg. Själv åker jag dit på fredag, tillbaka på söndag. Alla ni som är där är välkomna till kockteatern (plan två) där jag och Ulrika bjuder på mat från vår senaste gemensamma bok "GI Gourmet" (fredag ca kl 12 + 15-tiden)!

Ses vi i Göteborg?

måndag 20 september 2010

Just passerat 2000...

...levererade maträtter med GI-boxen! Känns riktigt kul. Och än har vi inte lanserat tjänsten på riktigt (räknar med att göra det i nästa vecka).

I farfars spår i Helsingborg


Är i Helsingborg över dagen för att diskutera distribution för GI-boxen i Skåne och Göteborg. Träffar ett företag som heter Frigoscandia. Extra festligt eftersom det var min farfar, Tore Lauritzson, som startade Frigoscandia för ca 50 år sedan. Farfar var en riktig superentreprenör. Utöver Frigo startade han även Sveriges första hamburgerkedja, industrialiserade äggproduktionen i landet och mycket annat. Tyvärr lärde jag aldrig känna honom riktigt eftersom farfar dog när jag var nio år gammal. Men visst är det en inspirationskälla!

onsdag 15 september 2010

Har du bestämt dig?


Kan inte slå på TV:n utan att det är valdebatt. Kan inte minnas att det någonsin varit så många debattprogram innan valet som i år. Och vilken nagelbitare det kommer att bli - kan ju sluta hur som helst!

Själv har jag faktiskt inte helt bestämt mig för hur jag ska rösta. Och om du har några slagkraftiga argument för någotdera parti får du gärna hjälpa mig på traven!